‘Het afgelopen jaar was enerverend, maar ik heb er ook heel veel van geleerd’
In de wat ‘grijze’ Marconistraat in Dedemsvaart zijn de opvallende oranje-zwarte ToTheMaxx-bedrijfsauto’s niet te missen en bij binnenkomst in hun bedrijfspand is de verrassing groot. Want ineens sta je in een andere wereld, de wereld van muziek en entertainment. Gitaren, keyboards, drumstellen en andere instrumenten wachten in een sfeervolle ruimte op een nieuwe eigenaar die ze tot leven roept. ‘Welkom, leuk dat je er bent, ik ben Max’, is de hartelijke begroeting, terwijl de jonge eigenaar Max Oost achter de balie vandaan komt. Hij begint direct aan een enthousiaste rondleiding en vertelt honderduit.
Als we later rustig gaan zitten met een kop koffie bekent Max schoorvoetend; ‘Toen we vorig jaar maart te maken kregen met corona, was het wel even spannend hoor. Samen met mijn vader Max en broertje Rick waren we kort daarvoor nog heel druk met ToTheMaxx Event Services – verhuur van licht- en geluidsapparatuur. Met eigen materiaal, inclusief tenten, tafels, stoelen en catering verzorgden we evenementen voor zo’n 250 tot 300 personen. En begin 2020 was onze agenda helemaal vol. Tot corona zijn intrede deed. Ineens was diezelfde agenda helemaal leeg en was de omzet nul’, zucht hij gelaten. ‘Omdat het zo goed leek te gaan zouden we verhuizen naar een nieuw bedrijfspand, maar gelukkig hadden we het huurcontract nog niet getekend’, klinkt het opgelucht. In combinatie met alle gecancelde evenementen was de situatie dus allesbehalve rooskleurig. Toch bleef Max niet lang hangen in de misère.
Met ijs de zomer door
Ze brainstormden samen en sparden ook met andere ondernemers om te zien welke mogelijkheden er in de coronacrisis nog wel waren. ‘De zomer zat er aan te komen, het was lekker warm en zo ontstond het plan om ons eigen ijsmerk te ontwikkelen en dit te gaan verkopen. Dat begon natuurlijk met het vinden van het lekkerste ijs. We hebben écht heel veel ijs geproefd’, vertelt Max en hij trekt er gekscherend een vies gezicht bij. Ze kozen voor authentiek ambachtelijk gemaakt schepijs onder de eigen merknaam; Gepetto Gelato. Ze kochten een aanhanger en de hele zomer genoten mensen op verschillende toeristische plekken in de gemeente Hardenberg van hun heerlijke ijs. ‘Dat was een hele leuke tijd’, glimlacht Max bij de herinnering. ‘Hiermee zijn we de zomer goed doorgekomen. Daarna dachten we eigenlijk dat we begin 2021 wel weer in de evenementenbranche aan de slag zouden kunnen. Maar al snel bleek dat niet het geval. Helaas. En daarom gingen we opnieuw om tafel om na te denken over nieuwe mogelijkheden.’
Van nul euro omzet en schepijs naar een webshop voor muziek en entertainment
Toen ontstond het idee om muziekinstrumenten en professionele audio- en lichtapparatuur te gaan verkopen, voor zowel de starter als voor de professional. ‘We zijn op 11 december 2020 gestart met een professionele webshop en ons assortiment breidt zich iedere dag nog uit’, vertelt Max met ogen die glimmen van enthousiasme. ‘Vanaf het begin was het mijn insteek om ook dit ‘to the Maxx’, dus zo goed en professioneel mogelijk te doen. We hebben alle processen goed doordacht en zoveel mogelijk geautomatiseerd om efficiënt te kunnen werken en fouten te voorkomen. En het gaat zo goed dat het magazijn al bijna te klein wordt.’ Naar eigen zeggen is ToTheMaxx Music onderscheidend in de persoonlijke service, het eigen vervoer en de korte levertijd. ‘We geven persoonlijk en eerlijk advies en bestellingen met een waarde boven de € 450,- bezorgen we zelf en snel. Als je voor 12.00 uur bestelt dan heb je de bestelling vanavond in huis en voor 23:59 uur besteld is de volgende dag in huis.’ Max geniet zichtbaar van alles wat hij doet. ‘Het afgelopen jaar was enorm enerverend, heeft me zelfs de eerste grijze haren opgeleverd’, lacht hij, ‘maar ik heb er ook heel veel van geleerd.’
Oog voor duurzaam ondernemen
En Max kijkt verder dan alleen de producten die hij verkoopt. ‘Zo kijken we naar de CO2-impact van onze logistieke processen en welke aanpassingen we kunnen doen om onze CO2-uitstoot te verlagen. We proberen bijvoorbeeld zo min mogelijk lucht te vervoeren door te werken met één maat doos die we eenvoudig zelf in andere maten kunnen snijden en passend kunnen maken. En als er nog wel luchtkussens in de verpakking nodig zijn, dan zijn die gemaakt van gerecycled plastic. Verder wil ik in de toekomst nog een machine aanschaffen die ons overtollige karton versnipperd voor hergebruik als verpakkingsmateriaal.’ Over de vraag waarom hij dit zo belangrijk vindt, hoeft hij niet lang na te denken. ‘Het is de toekomst. Steeds meer klanten vragen ernaar en ik vind het zelf ook belangrijk, want we consumeren echt te veel met elkaar. En wat wij doen is nu misschien nog weinig, maar alle beetjes helpen’, klinkt het beslist.